Bekjemping av svinn starter i innkjøpsprosessen

I likhet med de fleste andre som driver innen varehandel har Birkeland Bruk og deres byggevarekjede Byggvell varer de ikke får solgt. – Tidligere har en del av disse dessverre endt i søpla, innrømmer Kristian Kristensen, innkjøpssjef i Birkeland Bruk. Nå tar byggevarekjeden for alvor grep og oppfordrer resten av bransjen til å gjøre det samme.

Ukurans i varebeholdningen er et problem de aller fleste som driver innen varehandel opplever. Det kan dreie seg om returvarer, feilbestillinger, sesongvarer og utstillingsmodeller. I følge Handlekraft 2021, en rapport utført av Hovedorganisasjonen Virke, settes det inn tiltak for å få solgt unna ukuransen, men til tross for dette ender hele 35 % av varene i søpla.

– Det er jo ikke noe vi i 2022 kan stå inne for, sier Kristensen.

Nå tar han og Birkeland Bruk grep, og gjennomgår hele verdikjeden for å få bukt med problemet.

Sentrale innkjøp en del av løsningen

I følge Kristensen begynner bekjemping av svinn i innkjøpsprosessen. I Birkeland Bruk og Byggvell gjøres alle innkjøp sentralt, slik at de kan fordele ut mindre mengder til hver butikk. Spesielt for varer med lav omløpshastighet er dette er viktig grep.

– På denne måten unngår vi at hyllevarmerne hoper seg opp i butikken, men distribueres dit salgene er, sier Kristensen.

Selve lagerstyring er også en viktig del av strategien. Nå har de full fokus på å legge inn max og min i beholdningen for å unngår å “ruse opp” lageret. På den måten er det også en mindre andel av varebeholdningen som blir igjen på lageret.

 

Selger hyllevarmerne på markedsplass for overskuddsvarer

Å finne kjøpere til det som til tross for gode innkjøpsordninger likevel blir stående, har de nylig funnet en god løsning på.

– Tidligere har vi brukt Finn, men før jul begynte vi å legge ut hyllevarmerne på torn.no, en markedsplass spesielt for overskuddsvarer fra byggevarehusene. Flere av våre avdelinger er allerede i gang og det har gått over all forventning! Ikke bare er det enklere for oss i og med at Tørn håndterer all kundekontakt, men varer vi nærmest hadde gitt opp å få solgt går endelig unna. Det er tydelig at det finnes kjøpere for de aller fleste varer, men for å få solgt disse må man nå ut til mange flere. Her har torn.no vært gull for oss, sier Kristensen.

 

Byggevarebransjen kan bli best i klassen

Enn så lenge er det ingen bransjer som utmerker seg positivt når det kommer til håndtering av ukurans. Det gir byggevarebransjen en gyllen mulighet til å sette en ny standard for varehandelen.

– Byggeindustrien trekkes ofte frem som en miljøversting og står for verdensbasis for 40 % av alt avfall. Hvor stor andel av dette som er ubrukte byggevarer har vi ikke funnet noen oversikt over, men vi en bransje som selger for 50 milliarder årlig. Dersom vi greier å løse dette problemet vil det ha stor effekt, både for miljøet og for bunnlinja til den enkelte byggevarekjeden, avslutter Kristensen.

Kristian Kristensen

Kristian Kristensen